آوای موج – MOVED to http://avayemoj.com/

زن ایرانی غربی: ملغمه ای عجیب از سنت و مدرنیته

Posted by Sara Raha در ژوئیه 4, 2007


این وبلاگ به خانه جدیدی منتقل شده است. روی این عکس کلیک کنید.

15 پاسخ to “زن ایرانی غربی: ملغمه ای عجیب از سنت و مدرنیته”

  1. مرتضی said

    دقیقا می خواستم چیزی در این رابطه بنویسم. خیلی هم خوب بود سارا. به نظر من آدمی باید دارای یک «شخصیت مشترک» به تعبیر یونگ باشد تا بتواند خودش را به این روشنی ببیند.اما یک گلایه: ((چوب بد قواره چینیها))! به نظر داوری دریتی نکرده ای! خوشحال باشی.

  2. مینا said

    سارا جان خب جه اشکالی داره که آدم خوبیهای هم سنت و هم مدرنیته را داشته باشه؟

  3. Ali said

    I totally agree

  4. Sara Raha said

    مرتضی عزبز ممنون از کامنتت. من از قصد نوشتم «آن چوبهای بد قواره»! میدانی آخر با آن چوبها غذا خوردن تبعات دارد. یکیش اینکه غالبا برای کشیدن لقمه به دهان توسط آن چوبها لازم است که هورت بکشندو پر سر و صدا غذا بخورند! و این باآداب غذا خوردن اکثر ملیتها البته بغیر از چینیها مغابرت دارد و خود این هم یکی از آن ملغمه ها می تواند باشد هر چند که عمقی ندارد.

    مینا جان کاش میشد آنجه که همه خوبان دارند یک نفر تنها میداشت! اولا که این انتظار توقع غیر واقع بینانه ای است. در ثانی بحث من بایک انتخاب خودخواهانه در این زمینه است. من دیده ام زنهایی را که هر جا منفعتشان ایجاب میکند مدرن میشوند و یا بعکس سنتی بدون اینکه تبعات مدرن و یا سنتی بودن دامن خودشان را بگیرد. منظور من اینست که یک رفتار سنتی از طرف مرد در مقابل یک رفتار سنتی از طرف زن است که معنا پیدا میکند و بالعکس. در خیلی از موارد ایندو رفتار قابل جمع (جمع منطقی) نیستند و در نتیجه انتظاری یک جانبه میشود همان ملغمه ای که صحبتش رفت.

  5. lazem said

    akh gofti…

  6. dakho said

    Right on! Sara what you said is true and it’s common for some peope to pick what has benefit for them which is selfish and unrealistic , kind of hypocrite. It’s good that is comming from you as an observer who is female . I don’t know if a male post this would be considered a disrespect to Iranian women. The fact is with the many rights that western women have, comes responsibilities. When traditional style takes away some rights the balance changes and men have to take more resposibility. I am not supporting any of these, just stating the obvious. We just need to be fair with our choices. Thanks
    Sorry I couldn’t type in farsi here

  7. عادل said

    Absolutely right!

  8. Shahin said

    Well said. Living example: me!!

  9. shirzad said

    سلام
    هر چی فکر کردم نتونستم یه نظر خوب واسه این مطلب بدم اخه دیدم نظر من شاید باعث سوتفاهم بشه!!!
    راستی من از کاربران جدید ورد پرس هستم دلم میخواد از وبلاگ من هم دیدن کنید . البته ببخشیدا این تنها راهیه که بتونم وبلاگمو به دیگران معرفی کنم
    اینم ادرسم
    http://shirzad.wordpress.com

  10. […] بندی : فرهنگی, زنان, مقالات, وبلاگ — rooz @ 2:49 pm زن ایرانی غربی: ملغمه ای عجیب از سنت و مدرنیته پیشاپیش بگویم که من از تعمیم بخشیدن مشاهدات اجتماعی […]

  11. Sara Raha said

    دخو عزیز با تشکر از نظر شما همانطور که شما هم اشاره کردید مسئولیت پذیری بهای برخی از آن برابری هاست. همینطور فرقهای عمده ای است بین نسل اول و دوم مهاجر.

  12. […] زن ایرانی غربی: ملغمه ای عجیب از سنت و مدرنیته […]

  13. mhmazidi said

    سارا جان سلام:
    با فرمايش شما در مورد اينكه چنين افرادی وجود دارند موافقم.اما اگر ديد تاريخي به مسايل زنان داشته باشيم تقريبا اين قبيل مشكلات كمتر ازاردهنده خواهند بود.زنان ما هزاران سال عقب «نگه داشته شده» هستند.انها مثل دختری هستند كه بخاطر جهل پدر ساليان زياد در اتاقی تاريك محبوسند و تازه به حياط و نور دارند وارد مي‌شوند.طبيعي است كه در ابتدا راه رفتن برای انها سخت باشد.ممكن است بارها زمين بخورند.اما بايد صبر بسيار داشت تا روزی برسد كه انها نيز مثل بقيه راه بروند و از لذت نور خورشيد استفاده كنند.
    فكر مي‌كنم بهترين كار نوشتن در مورد اين قبيل اشتباهات زنان -البته با ديدي دلسوزانه – باشد .زنان ما بيش از هر زمان نياز به همفكری دارند و خرده‌گيری بر كارهای انها انصاف نيست.نقد مشفقانه در طولانی مدت بهترين تاثير را دارد.همان كاری كه شما داريد انجام مي‌دهيد.

  14. Sara Raha said

    سلام دکتر جان. ممنون از نظر و سعه صدر شما ولیکن من موافق نیستم که زنهای ما سالها طول خواهد کشید تا یاد بگیرند. بنظرم بر عکس این قضیه ملغمه ساختن بیشتر ناشی از سرعت تطبیق زنهای ما باشد. زنهای ایرانی بالقوه زنهایی با کارکتر بسیار قوی هستند در مقایسه با خیلی از زنهای ملل دیگر. من به کرات این کامنت قوی بودن را از مردهای همکارم در غرب شنیده ام و شخصا فکر میکنم قوی بودن ما زنهای ایرانی ناشی از تحمل شرایط مردسالارانه ایران است. ماها (حداقل زنهای نسل من) عادت داریم که همه کار از خانه داری و بچه داری و کهنه شوری (که الان ور افتاده است) گرفته تا پول در آوردن و مسئولیتهای دیگر زندگی بکنیم و باز هم ضعیفه خطاب شویم و خم به ابرو نیاوریم! یاد گرفته ایم که پوست کلفت شویم تا که خود را در متن اجتماع نگاه داریم. از این زاویه است که من همچنان که برای همه این زنهای قوی احترام قایلم اما فکر می کنم که باید خطرات ملغمه ساختنهای بی محتوا را هم گوشزد کرد تا که آن دستاوردهای با زحمت بدست آمده هدر نرود. متن دیگری در باب مشکلات مردهای مهاجر نوشته ام که بزودی پست خواهم کرد و در آن به این مسئله بیشتر پرداخته ام که چرا زنهای ایرانی رشد سریعتری دارند نسبت به مردان مهاجر ایرانی و گیر داستان بنظر این حقیر کجاست.

  15. دیدن اینکه یک آقا (مزیدی) به یک خانم (سارا) بابت انتقاد از زنان ایرانی خرده می گیره انصافا محشره.

پاسخی بگذارید

 
