آوای موج – MOVED to http://avayemoj.com/

وبلاگ و یا روزنامه اینترنتی

Posted by Sara Raha در اوت 5, 2007


این وبلاگ به خانه جدیدی منتقل شده است. روی این عکس کلیک کنید.

4 پاسخ to “وبلاگ و یا روزنامه اینترنتی”

  1. ققنوس said

    سرکار خانم سارا رهای عزیز و محترم،

    از لطفی که به اینجانب دارید بسیار سپاسگزارم. کاملا با شما موافقم که گفته‌اید «وبلاگ رسانه نیست و انتظار داشتن کاری رسانه ای از آن خطاست». من هم وبلاگ را یک رسانه به مفهوم رادیو یا تلویزیون یا روزنامه نمی‌دانم اما… اما وبلاگ را «رسانه‌ای شخصی» می‌دانم که برای گروهی از مردم با سلیقه خاصی (مثلا ورزش، فیلم، سیاست و…) کار یک «مینی رسانه» را انجام می‌دهد. همانگونه که فرموده‌اید مخاطب وبلاگ‌ها محدود و تقریبا ناچیز هستند.

    در عین حال نمی‌توانم بر روی این نکته چشم بپوشم که هر مخاطب «وبلاگ‌خوان» در روز سر و کارش در تاکسی و محل کار و مغازه و اتوبوس و … با چند ده «وبلاگ نخوان» است. به دیگر سخن هر بازدیدکننده وبلاگ من نوعی پیام من را به دیگر افراد جامعه خواهد رساند. ولی در هر صورت انتظار سفر از روی اقیانوس را نمی‌توان از چلچله داشت. برد یک وبلاگ محدود است. شکی در این ندارم.

    این سرگرم شدن با وبلاگ و «توهم خود مردم پنداری» در چند نوبت به سراغم آمده. کار سختی است دوری از آن. گاهی که چند روز نمی‌نویسم به همین دلیل است که بیاد بیاورم که در ورای وبلاگ‌ها هم زندگی جریان دارد و باید نشست بر لب جوی زندگی و پاها را در آب گذاشت تا پای تاول زده از راه رفتن در جاده وبلاگ ذق‌ذق (نمی‌دانم با کدام «ز» است!) نکند.

    در زمینه روزنامه اینترنتی باید عرض کنم که ایده بسیار جالبی است. در صورت موفقیت حرف ندارد. فقط:

    الف) درآوردن یک روزنامه اینترنتی به یک سری هماهنگی نیاز دارد که من بعید می‌دانم کسی آنقدر وقت آن را داشته باشد که راه رضای خدا تمام مشکلات این کار را بر دوش بکشد. مخارج آن هم به همین نحو.
    ب) با چشم گریان و بعنوان یک درددل خصوصی خدمت‌تان عرض می‌کنم که نمی‌خواهم سیاسی نویس باشم. ولی ظاهرا دارم به این سمت و سو رانده می‌شوم. چاره‌ای نیست. از اینکه من را هم جزء سیاسی نویسان حساب کرده‌اید ممنون هستم. افتخار بزرگی است برای این تازه‌کار. ای‌کاش سیاست اینقدر با همه چیزمان قاطی نشده بود و می‌توانستم در طبقه‌بندی دیگری قرار بگیرم.
    ج) شخصا تا کنون تجربه کاری روزنامه و روزنامه‌نگاری نداشته‌ام. سابقه نوشتنم محدود می‌شود به همین یک سالی که در وبلاگم چیزی می‌نویسم. بسیار مایه افتخار و مباهات من خواهد بود که بتوانم با یک روزنامه اینترنتی بصورت آزاد همکاری کنم ولی کمی تجربه شاید مانع بزرگی بر سر راه من باشد.
    د) درست کردن یک روزنامه اینترنتی برای گروهی که این کاره (به معنای حرفه‌ای آن) نیستند شاید به سرانجامی نرسد. چرا که فردای روزگار با درج مقاله‌ای از یکی از مثلا بیست نویسنده روزنامه مذکور، پانزده شانزده نفر دیگر با آن شخص و با آن روزنامه مشکل پیدا خواهند کرد که مثلا این بابا شاه دوست است و آن دیگری هوادار مجاهدین و این یکی طرفدار حکومت و من (=آن شخص) حاضر نیستم با چنین افرادی کار کنم. افراد حرفه‌ای مسلما می‌دانند با این موارد چگونه رفتار کنند.

    مجددا تاکید می‌کنم که با چنین ایده‌ای موافقت کامل دارم و آماده همکاری افتخاری با چنین روزنامه‌ای هستم ولی نه تجربه‌ای در نوشتن در روزنامه‌ای دارم و نه توان شروع کار را. ای‌کاش با تجربه‌ها می‌توانستند امثال من بی‌تجربه را زیر بال و پر خود بگیرند. در هر حال ستون اصلی پست‌های وبلاگ این حقیر در اختیار شماست اگر نیاز به این دیدید که ایده شروع چنین کاری را با دیگران مطرح کنید.

    با تشکر و تقدیم احترام
    ققنوس

  2. ایده جالبیه باید حرف زد راجع بهش.

  3. فکر نمی‌کنم مردم کشور ما روزنامه‌خوان شده باشند. مثلاً من روزنامه‌رو برای آگهی‌هاش میخرم.
    درباره روزنامه اینترنتی هم با این شیوه‌ای که بیان کردید، مخالفم. هر کس فقط تفکرات خودش رو می‌نویسه و کسی که بخواد تضعیف یا تقویت می‌کنه.

    ای کاش بهتر یاد بگیریم که بوسیله‌ی همین وب، می‌توانیم بهتر و بیشتر «تبادل اندیشه» کنیم و فکر‌هایمان را به اشتراک بگذاریم.

    سارا: انشاألله کتاب که می خوانید بجای روزنامه, نه؟

  4. iceb0y said

    کاملا با مطلب شما موافقم من هم مطلبي با اين موضوع، اما عصباني‌تر! نوشتم تحت عنوان شورش‌هاي مجازي.
    ضمنا از آشنايي با شما هم خوشوقتم.

پاسخی بگذارید

 
